mandag 28. mars 2011

Sjokoladekjeks

... eller chocolate chip cookies om du vil. Disse er overhodet ikke sunne og ikke spesielt billige - det vil si, med mindre du sammenligner dem med sjokoladekjeksen du får kjøpt på Deli de Luca og 7-11. Da blir de plutselig fantastisk billige. Ingrediensene til deigen koster omtrent 58 kr (da brukte jeg økologiske egg), så kostnad per kjeks blir 2,63 kr - i motsetning til 17 kr per stykk på Deli de Luca. Her er det penger å spare! Dessuten er de sånn ca. 300 ganger bedre, og idet jeg slo sammen disse faktorene innså jeg at det ville være skammelig å ikke dele oppskriften.


Lag dem til en gang du har gjester, så unngår du å spise opp alle sammen selv.

Amerikanske sjokoladekjeks

150 g smør
200 g hvitt sukker
150 g brunt sukker
350 g hvetemel
2 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
2 egg
200 g hakket sjokolade

Rør sammen smør og sukker. Smuldre i mel, bakepulver og vaniljesukker. Avslutt med å røre inn sjokolade og til slutt egg. Deigen formes til en rull (omtrent 7 cm i diameter), pakkes i plast og legges i fryseren en halvtimes tid. Skjær deretter opp centimetertykke skiver og legg på et brett med bakepapir.


Stekes ved 160 grader i ca. 15 minutter. Hvor lenge de bør stå varierer veldig fra ovn til ovn. Står de for lenge kan de bli harde, står de for kort kan de bli altfor myke. Vi vil ha en litt seig konsistens når de er kalde, og det betyr at de skal være ganske myke når de taes ut av ovnen. Prøv deg fram. Avkjøl litt på stekeplata før du legger dem over på en rist.

Denne oppskriften gir omtrent 22 kjeks på 10 cm i diameter (det kan sikkert bli mer, når jeg baker disse blir det av en eller annen grunn alltid en del svinn mens jeg lager deigen...). 

1 kommentar:

  1. Jeg prøvde disse nå, og de var helt utrolig gode! Eneste var at deigen ble litt klumpete så tilsatte litt melk. Dette kan jo selvfølgelig også ha med at jeg brukte kakaopulver istedet for sjokolade.

    SvarSlett