fredag 25. mars 2011

Sunn sjokolademousse

God helg! Da jeg var fersk student gikk uke- og helgedager i ett, siden det var varierende hvilke dager jeg hadde forelesning, og ikke minst om jeg i det hele tatt gadd å gå. Nå som jeg har studert noen år er det mulig jeg er blitt mer seriøs, jeg har i alle fall blitt flinkere til å la hverdag være hverdag og helg være helg. Det er utrolig deilig å kjenne fredagsfølelsen komme snikende - for det gjør den, selv om jeg skal jobbe i helga.

For å markere at fredagen er kommet kan du jo spandere på deg en dessert! Denne oppskriften kommer fra bloggen til UnderbaraClara. Sjokolademousse pleier å være en ganske usunn affære, med masse sukker og usunt fett. Denne inneholder riktignok også en del fett, men dette er sunt, enumettet fett fra avokado, som dessuten inneholder diverse vitaminer og mineraler. I tillegg er jo kakao proppfullt av antioksidanter! Honningen i oppskriften kan forøvrig helt sikkert erstattes med agave eller lignende, dersom man foretrekker det.

Jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk til avokado i sjokolademousse, men i denne oppskriften er det stort sett konsistensen det får konsekvenser før. Moussen blir ikke så fluffy som man kanskje er vant til, men den blir veldig god (og veldig mektig)! Første gangen jeg lagde den synes jeg kakaosmaken ble litt for intens (i originaloppskriften står det 1 1/2 dl kakao), så denne gangen hadde jeg oppi litt mindre. Prøv deg fram, det er veldig enkelt å ha oppi mer hvis du synes det blir for lite.

Denne oppskriften var nok til å gjøre 4 personer rimelig kvalme, så jeg ville nok anbefale den til 6, avhengig av størrelsen på avokadoene.


Sunn sjokolademousse

3 myke avokadoer
ca. 1 dl honning
ca. 1 dl kakao
1/2 dl vann
saften av en lime

Skrell avokadoene og ha alle ingrediensene i en bolle. Kjør med stavmikser til du får en jevn masse. Ha oppi serveringsskåler med en slikkepott og la dem stå kaldt til servering.

Serveres med for eksempel vaniljekesam og friske bær.

Minus evt. kesam og bær, blir kostnadene for denne desserten mellom 25 og 30 kr, i følge mitt superraske overslag.

3 kommentarer:

  1. Fyy, brukte mye tid på dette makkverket her. Så bra ut, men smaker helt hinsides begredelig og lukter verre. Fulgte bruksanvisningen til prikke. Styr unna.

    SvarSlett
    Svar
    1. Synd at du fikk et dårlig resultat! Men det høres rart ut at det lukter vondt – sikker på at det ikke var noe galt med f. eks. avokadoene? For de gangene jeg har laget dette, har det luktet veldig lite, litt friskt, om noe.

      (og altså - mye tid? Jeg kan ikke helt forestille meg at det går an å bruke mer enn 15 minutter på å lage dette ;))

      Slett
  2. Laget denne i går, og synes den ble ordentlig god! Spesielt med frisk syltetøy til, for den er veldig mektig i seg selv! Sikkert enda bedre med bær, men det er det dårlig med i huset på denne tiden av året.

    SvarSlett