mandag 25. april 2011

Litt forsinket påskefrokost

Jeg kom hjem fra Moskva i går, og fant ut at jeg måtte lage påskefrokost i siste liten i dag. Det ble et russiskinspirert måltid, med lekker eggedekor i plast som jeg kjøpte i en kirke for 1 krone og syrniki, i tillegg til hjemmebakte rundstykker, frukt og diverse pålegg.


Syrniki er en slags tykke lapper som lages av cottage cheese. Jeg har spist dette en del i Russland, og fikk lyst til å prøve å lage det selv. Oppskriften fant jeg ved å google litt rundt, så jeg aner ikke om det er noe en ekte russer ville anerkjent -- de smakte ikke helt som jeg er vant til, men gode var de.

Syrniki
Omtrent 10 stykker

1 egg
1 boks cottage cheese (avrent)
4 ss mel
2-3 ss sukker
1 ts vaniljesukker
1/2 ts bakepulver


Pisk egget, ha oppi resten av ingrediensene og bland sammen til en tykk røre. Ha en deigklatt på et melet bord.

Rull klumpen forsiktig rundt i melet.


Form omtrent 1 centimeter tykke kaker. Du kan enten lage dem runde, eller forsøke å være litt søt/klein, sånn som jeg, og forme dem til hjerter i pepperkakeformer. Dette viste seg å være ganske unødvendig, da de uansett fløt sammen til en litt uformelig klump.


Stek dem i tørr teflonpanne.

Jeg serverte med eplesyltetøy, ellers er andre typer syltetøy, rømme og honning også veldig godt. Приятного аппетита!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar