fredag 13. mai 2011

Pasta med linselus og neslesaus

I de siste to ukene tror jeg vi har hatt linselus, etter oppskrift fra Veganmisjonen, til middag i hvert fall fire ganger. Det er så godt, og passer til alt mulig. Vi har spist dem plain med pasta (som i linken), med kormasaus, med tomatsaus, og nå med brenneslesaus.

Sausen er et slags resteprosjekt, men du verden så vellykket! Utgangspunktet mitt var en gulostrest som var så tynn at man ikke kunne skjære skiver av den lenger, og litt over en halv boks creme fraîche. Dessuten hadde vi linselus til overs fra i forigårs. Oppskriften blir noe omtrentlig, men sjekk gjerne ditt eget kjøleskap og tilpass etter hva du finner der. Brennesle kan selvfølgelig byttes ut med spinat, men det ser jeg ingen grunn til all den tid det er både billigere og sannsynligvis enklere å få tak i brennesle enn spinat nå om dagen.


Pasta med linselus og neslesaus
(sikkert nok til tre, vi to ble stappmette)

Pasta
Linselus (se oppskrift her - ekstern lenke)

Lag halv porsjon, eventuelt frys ned omtrent halvparten (anbefales! Fast food på sitt beste).

Rundt 100 g brennesle, hakket
1 fedd hvitløk, hakket
Omtrent en halv boks creme fraîche
1 dl vann
Omtrent 1,5 dl revet ost
Salt og pepper
Sitronsaft

Stek hvitløk og brennesle i olje. Ha i resten av ingrediensene, og kok til passe tykk saus. Smak til med salt, pepper og sitronsaft. Bland med pasta, og ha varme linselus på toppen. Avslutt med litt parmesan.

3 kommentarer:

  1. Jeg er noe usikker på hvordan jeg skal tolke den kommentaren, Ingrid. Er det et utrykk for oppgitthet? Målløs beundring? Jeg går for det siste. Bollene ble forresten laget av Vandad.

    SvarSlett
  2. Det var tvetydighet jeg var ute etter. (men det var selvsagt målløs beundring).

    SvarSlett