torsdag 23. juni 2011

Akk.

Det er nesten to uker siden komfyren vår tok kvelden (forøvrig midt i søndagsmiddaginnspurten), og jeg må si at jeg gleder meg som en unge til juleaften til vi får ny. Det å ikke ha ovn kompliserer hverdagen min en hel del: Ikke får jeg varmet opp rundstykker om morgenen, men må tine dem i timesvis, og nå som det er tomt i fryseren får jeg ikke laget nye. Vil jeg ha et varmt måltid til middag, må jeg innynde meg hos en eller annen heldiggris med fungerende komfyr (det er i sånne tilfeller at det er greit med kjæreste). Jeg har jammen et hardt liv.


I dag innså jeg attpåtil at rabarbrasesongen var i ferd med å gå meg hus forbi. Rabarbraen er nemlig best før sankthans (det er jaggu i dag, det), og ikke et eneste glass med rabarbrasyltetøy er i hus. Siden jeg ikke vet helt når neste mulighet for syltetøykoking blir, fant jeg ut at jeg heller kunne fryse det så lenge, og nå ligger det halvannen kilo med skrelt og kuttet rabarbra i passende porsjoner i fryseren. Det er kanskje like greit, da har jeg til for eksempel paifyll utover høsten, og har muligheten med å kombinere med frukt hvis sesong ikke overlapper rabarbraens, som plomme (mmm!).

Jeg tør forøvrig ikke å tenke på hva som ville skjedd dersom fryseren og komfyren brøt ned samtidig. Skrekk og gru.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar