lørdag 4. juni 2011

Lunsj i det grønne

Åh, sommeren er virkelig kommet til byen. I nesten et år har jeg gledet meg til tider som disse, når man kan gå en hel dag og en halv natt i sommerkjole, uten et sekund å savne en genser. Det gjelder å utnytte disse dagene til å være ute så mye som mulig. Fredag pakket vi sykkelen og la i vei på piknik.


I stedet for å skvise oss inn på en hardt tilkjempet gressflekk i en av Oslos parker, valgte vi idylliske Øyungen i Maridalen som vårt utfluktssted.


Der nøt vi sola, badet og spiste god mat.


Og spilte spill. Mitt lag vant.

For å feire bikinisesongens komme, hadde jeg bakt disse sukker- og fettbombene av noen mandelmuffins med honning. De ble veldig gode, nesten marsipanaktige, men jeg tror jeg skal eksperimentere med en hakket mer sunn variant – det er nok gode muligheter for å kutte ned på melismengden. Utgangspunktet for muffinsene var en oppskrift fra Trond Mois 100 retter og matopplevelser.


Mandelmuffins med honning
Ca. 20 stykker

250 g smeltet smør
250 g malte mandler
250 g melis
125 g hvetemel
3 ss honning
4 egg

Bland alle ingrediensene, og la deigen hvile i kjøleskap 1–2 timer. Ha i porsjonsformer – jeg brukte muffinsformer. Disse stekte jeg ved ca. 160 grader i kanskje 30 minutter. Deigen kan oppbevares i kjøleskapet i ukesvis og stekes etter behov.

Alle syntes det hadde vært en fin tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar