lørdag 11. juni 2011

Sparetips: Lapp buksa di


Skrekk og gru! Det er hull i buksa mi, og neimen om jeg hadde budsjettert med noe buksekjøp denne sommeren. Så hva gjør jeg? Går bukseløs fram til studielånet kommer igjen i august? Nei, jeg vet bedre råd. Ikke bare sparer jeg penger, det er også miljøvennlig (reparer, ikke kast!) og, ikke minst, latterlig enkelt.

Første steg er å oppsøke en sybutikk. Her har de stryke-på-lapper til en rimelig penge – en lapp på 10 x 16 cm kostet 20 kr i min lokale, ganske dyre sybutikk, og vil rekke til flerfoldige lappinger. Velg den varianten som passer best i farge og materiale til det du skal lappe, men ikke fortvil om du ikke finner en perfekt match – lappen vil ikke synes fra utsiden.


Vreng buksa og kartlegg skadeområdet. Klipp deretter til en passende bit strykelapp. Rund av skarpe kanter, så sitter den bedre, og klipp heller litt for stort enn for lite.

Deretter er det bare å finne fram strykejernet og stryke i vei. Hvis lappen skal festes på et litt vanskelig område, kan det være nyttig å feste den med knappenåler, men det er ikke nødvendig. Bare pass på at hullet ikke strekkes idet du stryker, for da kan plagget ende opp med en litt pussig passform.


Dett var dett! Nå varer buksa minst noen år til.

Prøv å få lappet så fort du oppdager hullet – det utvikler seg raskt, og før du vet ordet av det har det tatt fullstendig overhånd, og blir vanskelig/plent umulig å lappe med pent resultat. Det samme gjelder selvfølgelig sokker.

Oppdatering: Jeg har funnet ut at det kan lønne seg å sy noen sting på kryss og tvers over lappen (med symaskin hvis du har, ellers for hånd), så sitter den mye bedre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar