søndag 17. juli 2011

Kokoskake med bringebær

Lillesøsteren min hadde bursdag på lørdag, og som bursdagskake bakte jeg denne i alle fall semisunne kaka uten gluten og raffinert sukker, men med superfiberrikt kokosmel og masse bringebær fra mors hage. Oppskriften fant jeg på Simply Sugar and Gluten-Free, og tilpasset som seg hør og bør.

Viktig med kjole som matcher bringebærene.
Noen av ingrediensene er litt uvanlige, men det burde ikke være noe problem å finne dem i de fleste helsekostbutikker. Jeg kjøpte kokosmelet på iHerb og agavenektaren er fra Tyskland, siden sånne ting har en tendens til å være rimelig dyre her til lands. Agaven kan nok fint erstattes med honning, men det er lurt å være litt tilbakeholden på søtningen – kokosmelet er ganske søtt i seg selv, og bringebærene gjør også sitt. Kokosoljen bidrar kanskje ørlite til å fremheve kokossmaken, men jeg vil tro det går helt fint med en annen, smaksløs olje, for eksempel rapsolje. Da slipper du også eventuelt å passe på at oljen smelter.

I originaloppskriften sto det at jeg skulle bruke en form på 20 cm. Den minste jeg hadde var 24, og jeg endte opp med kortere steketid og en litt flat kake. Et alternativ hvis man har en litt stor form er jo å lage dobbel porsjon – denne kaka blir nok spist opp uansett.

Kokoskake med bringebær

3 egg
2 ss kokosolje
2–3 ss agavenektar
3/4 dl melk

Pisk sammen. Kokosoljen er som regel fast i norsk klima, så smelt den for eksempel i vannbad før du har den oppi, og pass på at melka er noenlunde temperert så den ikke stivner igjen.

1 dl kokosmel
1/2 ts bakepulver
1/4 ts salt

Sikt oppi det våte, og bland godt. Spe eventuelt med litt mer melk hvis røra blir veldig tykk.

3 dl bringebær (eller andre bær)

Vend forsiktig inn med en slikkepott. Ha røra i en springform på 20 cm, og spre jevnt utover med slikkepotten. Stekes midt i ovnen ved 180 grader i ca. 20 minutter, til den er gjennomstekt (test med en prøvepinne) og gyllen på toppen.


Vi spiste den med is og et ekstra lass med friske bringebær. Nam!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar