fredag 19. august 2011

Sparetips: Glatte legger, rett og slett.

Jeg har aldri helt skjønt vitsen med at barberhøvler skal ha femti blader, vibrere, være beriket med aloe vera-kompleks og så videre og så videre. Skjønt, jeg skjønner jo hvorfor det er sånn – noe må jo produsentene finne på for å få oss til å kjøpe enda dyrere barberhøvler og -blader. For det er i alle fall ikke fordi det har noen ordentlig effekt, ikke som jeg har merket, i alle fall. Og det er en grunn til at de må selge det med fraser som "Vær sikker på at han ikke kan motstå deg ved å sørge for å ha silkeglatte legger" (fra Gillette Venus' nettsider). Nei, tenk at jeg har gått rundt hele livet uten å ane at det er leggene det står på!

For slik er det virkelig ikke. Men om man kan diskutere hvorvidt hårfjerning er spesielt nødvendig, kommer man ikke bort i fra at det i vår tid er veldig vanlig blant både kvinner og menn. Hvis du kunne tenke deg glatte legger, men helst vil styre unna dyre Jennifer Lopez-effekter med masse unødvendig gimmick, har jeg et bedre alternativ: Gå til anskaffelse av en ordentlig barberhøvel. Jepp, en ordentlig en. Den er solid, den gjør jobben med bare ett blad, og den ser uendelig mye bedre ut enn den plastdritten jeg brukte før. Den kostet en smule mer i innkjøp enn en vanlig høvel – jeg betalte i underkant av 300 kr for modellen R89 fra Mühle på barbershop.no – men til gjengjeld koster en pakke med 5 blader 20 kr (og de brukes på begge sider!). Da skal man ikke barbere seg mye før man har spart inn summen sammenlignet med vanlige barberblader.

Noen kroner dyrere enn den modellen jeg kjøpte, men guri, så fin. Foto: barbershop.no
Da jeg bestilte den, trodde jeg det skulle være en overhengende fare for å snitte av seg beinet ved første gangs barbering, men så langt har det ikke vært et eneste kutt. Så lenge man tar det litt med ro og ikke legger trykk på høvelen er det slett ingen heksekunst. Jeg syntes det virket litt styrete med barberkost og kjøpte en barberkrem som kan brukes uten, og det funker måtelig bra.

At disse høvlene er veldig mye mer miljøvennlige enn vanlige, kommer bare som en bonus. I følge retrorazor.com reduseres avfallsmengden med opp til 90% i forhold til vanlige blader, siden disse både har minimalt med innpakning, og ikke noe plastikk på selve bladet. Og så langt har jeg ikke savnet verken komfortbånd eller innebygd barbergel-applikator. Sorry, Gillette, men jeg har funnet din overmann.

9 kommentarer:

  1. Takk for bra tips, det hadde jeg ikke tenkt på! Kjæresten har barberkniv, og bladene kommer bare innpakket i bittelitt papir, så det må jo være med miljøvennlig ja!

    SvarSlett
  2. Ja, det er faktisk kjempesmart om jeg får si det selv :) Skjønner ikke hvorfor folk bruker vanlige barberhøvler i det hele tatt, disse er bedre på alle områder!

    SvarSlett
  3. Jeg har bestemt meg for å ikke kjøpe vanlige barberhøvler og -blader igjen, først og fremst fordi de er testa på dyr, men så med miljøhensynet i bakhodet. Hvordan er det med dyretesting og disse fancy høvlene, vet du det? I såfall er det jo noe jeg kunne tenke meg å prøve. Aldri testet veganske høvler før, men har hørt de gjerne ikke er så skarpe.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel, jeg er litt usikker på akkurat HVA som blir testet på dyr ... For disse høvlene og barberbladene består jo kun av metall, så hvis det er de "moisture strips"-greiene det er på flerebladshøvler som testes, er det jo ikke noe problem. Hvis ikke man tester selve metallet (dette har jeg ikke så mye peiling på, merker jeg)?

      Å finne en barberkrem av bra kvalitet som ikke er testet på dyr, er etter mitt inntrykk i alle fall ikke noe problem!

      Slett
    2. Jeg bruker bare såpe som barberkrem, så den er igrunn grei :P Ellers vet jeg at noen produsenter barberer dyrene med bladene for å teste skarphet og tetthett. Noen etterfølger prosessen ved å påføre kremer og etterbarberingsvann på de hårløse områdene. Men jeg skal undersøke litt selv, det er faen ikke så greit å vite alltid :P

      Slett
    3. Første bud er vel å unngå alt fra Gillette – og selskaper som eies av Gillette eller av selskapet som eies av Gillette eller hvordan det blir. Det er jo nesten umulig å vite hvem man støtter, med datterselskaper og moderselskaper og så videre.

      En ting du i alle fall kan være obs på som veganer er jo at mange av selskapene som produserer tradisjonelle høvler også produserer barberkoster laget av dyrehår (for eksempel grevling).

      Slett
  4. Godt tips! Mannen har akkurat byttet over til å bruke ordentlig høvel og er strålende fornøyd med det. Og som han påpekte, barberhøvel trenger man ikke kjøpe nytt heller, det er antagelig lett å få tak i brukt på loppemarked eller hos en gammel bestefar som kanskje har gått over til maskin...
    Men hva med under armene? Tar du sjansen på å bruke den der også, merker jeg er litt mer nervøs for det...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tja, det er jo greit med speil, men jeg har ikke klart å skjære meg en eneste gang, ei heller de gangene jeg har barbert meg under armene i halvsøvne i dusjen. Det går jo eventuelt an å ikke bruke de alle skarpeste barberbladene hvis man er skeptisk.

      Slett