onsdag 21. september 2011

Høstlig kake

Forhåpentlig kan man aldri få nok kakeoppskrifter på en blogg.

Denne kaka er av typen "så god at du ikke tror den er sunn". For den er nemlig veldig sunn: Mesteparten av søtningen kommer fra dadler, og fettet som er brukt er rapsolje og kokosolje – masse sunne fettsyrer. Den er såkalt rå, det vil si at den ikke skal varmebehandles, noe som visstnok skal bevare næringsstoffene bedre. Jeg er ingen raw food-fanatiker, og hadde på epleringer stekt ved over 40 grader (som er den magiske raw food-grensa) uten at jeg tror det ødela så fryktelig mye for næringsinnholdet. Om du har slengt deg på bølgen eller ikke, kan vi i alle fall slå fast at null steketid forkorter den totale tida man bruker på å lage kaka en hel del.

Bunnen kan du godt lage i god tid før den skal serveres, men når du har tatt på toppingen bør den spises så fort som mulig, i alle fall hvis du vil at eplebitene skal være gode og sprø. Dette bør imidlertid ikke være noe problem – den forsvinner nok ganske kjapt.

Oppskriften er bittelitt modifisert fra en jeg fant på bloggen VeganVoff, som visst igjen har vært inspirert av en eller annen kokebok.


Rå eplekake
En ganske liten kake

Bunn
4 dl mandler
7 ferske dadler
1 ss rapsolje
1 ts kokosolje (kan sikkert sløyfes)
1 ss agavesirup eller annen søtning
1 ts kanel
En klype salt

Kvern mandlene i mandelkvern, kaffekvern, kjøkkenmaskin eller det du måtte ha for hånden.

Kjøper du dadler i løsvekt (det gjorde jeg) må du ta ut steinene. Lag et snitt, ta ut steinen, og del daddelen i for eksempel fire.

Bland dadler og resten av ingrediensene oppi de kvernede mandlene, og miks det sammen (jeg brukte stavmikser), til du får en noenlunde jevn masse.

Det blir ikke så mye, så jeg gadd ikke å styre med form. Jeg puttet den direkte på et brett, klappet den flat og formet den fin og rund. Hvis du vil ha en større kake kan du lage dobbel porsjon, og eventuelt sette en rund springform uten bunn direkte på brettet som du klemmer ut bunnen i.

Topping
2 epler
3 ferske dadler
1 banan
Et dryss vaniljepulver
(jeg brukte hjemmelaget vaniljesukker)

Tørkede eplebiter

Fjern kjernehus fra eplene (skrell hvis det er ikke-økologiske kjøpeepler), del dem i biter og mos dem med stavmikser. Press ut en del av saften med hendene, så det ikke blir så vått (prøv å gjøre det over et glass, så kan du drikke saften etterpå!).

Ta eventuelt ut steiner av dadlene, del dem, og kjør dem sammen med epler, banan og vanilje (bruk ekte vanilje) til en slags fruktkrem.

Spre kremen utover bunnen med en slikkepott, strø tørkede eplebiter over (knus dem til passende størrelse), og server med høst-te og telys.

Prisoverslaget mitt ga en pris på omtrent 36 kr. Da tok jeg ikke med epler, siden jeg får dem gratis fra foreldrene mine. Hvis du ikke er så heldig kan du alltids skaffe to skarve epler på epleslang (verre med banan og dadler, liksom).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar