onsdag 28. september 2011

Hvordan leve for 10 kroner dagen (dag 3)

En hel haug fant veien hit i går etter at bloggen havnet under Lesernes VG på vg.no – det er kjempehyggelig! Min søster og jeg er tydeligvis ikke alene om å være gniene (av og til, i alle fall). I dag er det hjemmelaget pizza som står på tikroners-menyen hos storesøster. Her er introduksjonen, dag 1, dag 2, dag 4dag 5, dag 6 og dag 7.

Frokost er igjen havregrøt, og formiddagsmat brytestykker. For å variere pålegg på lunsjen idag har jeg valgt å bruke stekte poteter. Det er mettende, kan varieres i det uendelige med ulikt krydder og er en perfekt måte å få brukt opp poteter som er til overs fra middagen. Nå har jeg riktignok ikke kokte poteter liggende, men dette ordnes raskt med mikrobølge-ovnen. Jeg legger da poteten i en dyp tallerken og fyller den halvfull med vann, dekker til med enda en tallerken og kjør på full effekt i omtrent 5 minutter. Ferdig kokt og klar for steking!

I går ble det ikke pizza fordi jeg hadde dårlig tid, men i dag har jeg lært! Nå lager jeg i stand pizzadeig om morgenen, og lar den stå og heve hele dagen til jeg kommer hjem. Praktisk! Egentlig ville jeg lage en stor porsjon og fryse ned ferdige pizzabunner, men et blikk inn i fryseren avslører at det ikke er aktuelt. Det blir altså en-porsjonspizza denne gangen. Men hva skal jeg ha oppå pizzaen? Alle toppingforslag jeg kommer på koster alt for mange penger, selv ost er i grunnen uaktuelt. Ost var imidlertid ikke en del av den originale pizzaen til de gamle italienerne, så det er heldigvis ikke noe problem! Jeg vil derfor prøve med på en Pizza Marinara.

Pizzaen heter visstnok ikke Marinara fordi den har noe med sjømat å gjøre, men fordi sjømenn fikk servert pizzaen når de kom hjem fra sjøen. Oppskriften er uhyre enkel: tomat, olivenolje og oregano. Noen legger til andre ting, f.eks. hvitløk. Noen bruker ferske tomater, andre bruker tomatsaus. Jeg går for det siste. Siden tomatsausen spiller en såpass stor rolle i denne matretten, hadde jeg tenkt å lage den fra bunnen av. Kanskje billigversjonen av den Jamme lagde? En handletur på Rema 1000 endrer imidlertid de planene. Her oppdager jeg at det billigste glasset med pastasaus bare koster 5,5 kroner; og det er billigerer enn hva jeg kan få til selv, nesten uansett hva jeg putter i sausen min. Innholdslista er heller ikke avskrekkende; sausen inneholder stort sett tomater, med litt løk og krydder i tillegg. Jeg lar den få en sjanse. 

En pizza uten ost og med minimalt med topping er ganske annerledes enn den gjennomsnittlige frossenpizzaen, men godt lell. Det er jo tross alt snakk om hjemmelaget gjærbakst! For meg gjorde hvitløken den store forskjellen, og neste gang skal jeg ha på enda mer av den.



Pizzadeig
1 porsjon

1 dl kaldt vann
ca 170 g hvetemel
litt fersk gjær (ca 10 g)
litt salt
2 ts olivenolje

Løs opp gjæren i vannet. Ha i mel og salt og elt deigen godt. Jo lenger du elter, jo bedre blir pizzabunnen! Legg deigen over i en bolle med olivenolje i, og la den heve under plast til du er klar for middag.

Topping

100 g tomatsaus
2 fedd hvitløk, i skiver
1,5 ts olivenolje
oregano

Smør tomatsausen utover utkjevlet pizzadeig. Legg utover hvitløkskiver, dryss over oregano og olivenolje. Pizzaen stekes ved 250 grader i 5–10 minutter.


Oppsummering av dagen

Frokost
Havregrøt med kanel og sukker 0,6 kr
Smør 0,5 kr
Brytestykke 0,5 kr
Syltetøy 0,2 kr

Lunsj
Brytestykker 1,0 kr
Tunfisk- og bønnepålegg 1,3 kr
Stekt potet 0,8 kr

Middag
Pizzadeig 2,1 kr
Tomatsaus 1,1 kr
Hvitløk 0,4 kr
Olivenolje 0,6 kr

Kvelds
1 brytestykke 0,5 kr
Syltetøy 0,2 kr

Totalt 9,9 kr


8 kommentarer:

  1. Altså... Det er jo supert at det går ann å leve for 10kr dagen. Men et komplett og sunt kosthold vil jeg ikke akkurat kalle det. Veldig lite grønnsaker å finne her. Lunsjen er mer eller mindre bare tomme karbohydater. Personig mener jeg dét er viktigere enn hvor absurd billig man kan spise for. Vil tro at din søster etter en uke på denne kosten nok kommer til å kjenne seg ganske så sliten; kroppen får overhodet ikke den bensinen den trenger.

    SvarSlett
  2. hehe ;) skulle til å nevne grønnsakene jeg også, og hva med proteiner, kjøtt eller fisk? og frukt?

    SvarSlett
  3. Det er vel heller ikke ett riktig ballansert kosthold som er målet. Men å kunne spise for ikke mer enn 10kr om dagen.
    Det er nok mange studenter som spiser så billig som mulig og da blir det gjerne ikke riktig balansert ;)
    Morsomt stunt :) Men greit man kan komme på middag hjemme hos mamma og pappa innimellom kanskje?
    Dette sender i alle fall minner om min egen studenttid med minimalt med penger, for min del.
    Lene

    SvarSlett
  4. Det er riktig Lene, et balansert koshold er nok ikke prioritert her. Det er veldig vanskelig å finne nok grønnsaker som passer inn i budsjettet, og fisk er også dyrt. Jeg jobber imidlertid med saken, og dere skal ikke se bort ifra at det kommer dager etterhvert som ikke er fullt så karbohydratrike.

    Når det er sagt, så vil ikke næringsinnholdet for denne dagen ødelegge meg med det første, iallefall ikke hvis jeg tar vitamintilskudd. Et raskt overslag gir 1800 kcal fordelt på 290 g karbohydrater, 40 g fett og 60 g proteiner. Mye karbohydrater, ja, og litt i minste laget med fett (20% av energiinntaket mot anbefalte 25%) med protein er godt innenfor en grenseverdi på 0,8 g/kg kroppsvekt.

    Middag hos mamma og pappa blir vanskelig, da de bor 50 mil unna. Heldigvis har jeg besteforeldre som bor litt nærmere :)

    SvarSlett
  5. Grønnsaker på AsiaMat og tilsvarende er vannvittig mye billigere enn på matbutikken.

    SvarSlett
  6. Det så kjempegodt ut, skal jammen prøves! Kan tenke meg det nesten er bedre UTEN ost ja :)

    SvarSlett
  7. Michelle: Det stemmer at endel grønnsaker og frukt er billigere på asiatiske matvarebutikker, men her i Trondheim gjelder det stort sett bare "eksotiske" matvarer; ting som stort sett er veldig dyrt i vanlig matbutikk. Og grønnsaker er selvsagt bare dyrt fra et 10-kronersperspektiv; det går an å lage mange billige grønnsaksretter for lite penger. Bare ikke for rundt 4 kroner, som middagsbudsjettet mitt ligger på :)

    Maria: Ja, det var veldig godt, og kan anbefales!

    SvarSlett
  8. Du kan jo finne billige gulrøtter fra first price til 12-15kr. Brytebrød prisen din skjønner jeg ingenting av. Høres lit for billig ut for meg. Du kan ikke bli særlig mett spør du meg. Jeg hadde blitt sur av sult. Hva med knekkebrød til 10kr pakka? Vet ikke hvor du bor jeg. Vi har brød til 8kr stk, first price stil. Man bør minst ta 2 multivitamin, 1 tror jeg er for lite selv med min rare kost. Skal se om jeg finner tunfisk til 5kr boksen. Har du bunnpris eller kiwi, kan du få flykræsj til litt bedre pris enn stabburet. Enten bunnpris eller kiwi har 2 bokser makrell til 11-12kr. Gjør du dette fordi du må eller må og vil. Nyskjerrig. Jeg må prøve tvinge meg til billigere periode, men neppe ned til 10 kr dagen. Liiitt lite. Men spennende lesning :-)

    SvarSlett