fredag 30. september 2011

Hvordan leve for 10 kroner dagen (dag 5)

Lurer du på hva du skal gjøre med resten tomatsausen du brukte på pizzaen på onsdag? Les videre! Nykommere kan få med seg introduksjonen, dag 1, dag 2, dag 3, dag 4dag 6 og dag 7.

Et problem med å lage mat til bare én person er at man sjelden får brukt opp en pakke matvarer til ett måltid. Når det gjelder mat med lang holdbarhet som tørkede bønner, pasta, potet eller løk er jo ingen sak, men åpne glass med tomatsaus er det litt verre med. Etter pizzaen på onsdag har jeg nemlig et nesten helt fullt glass med tomatsaus stående i kjøleskapet. Dette må jeg gjøre noe med! Maten blir jo tross alt ikke så billig hvis man bare bruker en fjerdedel av den, mens resten blir dårlig og må kastes. Min første tanke er tomatsuppe, og siden jeg nok en gang er sulten på middag med umiddelbart etter hjemkomst går jeg for den idéen. Tomatsuppe av tomatsaus er ikke riktig som en laget fra bunnen av, men allikevel veldig mye bedre enn posesuppe. Jeg spiser en skive hjemmebakt brød til.


Tomatsuppe av pastasaus
1 porsjon

1/2 løk, hakket
1 fedd hvitløk
1 ts smør
1/2 buljongterning
2 dl vann
200 g tomatsaus fra glass
oregano og basilikum

Løk og hvitløk blankes i smør. Tilsett vann, buljongterning og tomatsaus og kok opp. Kjør suppa jevn med en stavmikser og smak til med basilikum og oregano.

Oppsummering av dagen

Frokost
Frokostblanding 0,9 kr
Havremelk 0,3 kr

Lunsj
Brytestykker 1,0 kr
Tunfisk- og bønnepålegg 2,6 kr

Middag
Tomatsaus 2,3 kr
Løk 0,8 kr
Smør 0,5 kr
Hvitløk 0,3 kr
Brødskive 0,4 kr

Kvelds
Brytestykke 0,5 kr
Syltetøy 0,4 kr

Totalt 10,0 kr

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar