fredag 16. september 2011

Sjokoladekake med avokado

Om du er tom for egg og smør (men tilfeldigvis har en haug avokadoer liggende), skal få besøk av en veganervenn, eller bare har lyst på en skikkelig saftig sjokoladekake, er dette oppskriften du trenger. Avokado i en sjokoladekake høres kanskje litt snålt ut, men det er utrolig godt! I selve kaka skal det mye til for å merke at det er brukt avokado, så den kan du servere til selv dine mest avokadohatende bekjente. Glasuren er nok hakket mer spesiell, men veldig, veldig god. Hvis du ikke føler deg så vågal, kan du alltids bruke en annen glasur, eller bare droppe det.

Oppskriften er fra Joy the Baker, men jeg har regnet om målene, og generelt tilpasset litt til norske forhold.

Jeg har omtrent halvert glasuroppskriften i forhold til originalen – amerikanere er nok hakket mer glade i glasur enn jeg er. Ellers vil jeg anbefale å smake til med melis og sitronsaft. Både jeg og romkameraten min har laget glasuren, og mens hun mente den ble for søt med den originale mengden melis, brukte jeg sikkert tre ganger så mye sitronsaft som det stod i originaloppskriften (det vil si 2 teskjeer).

Det er viktig at du bruker avokadoer som er modne nok, men ikke kjøp de ekstremt dyre, såkalt "spiseklare" som du får i pakker med to og to. Kjøp heller i løsvekt, eller enda billigere, i nett, og la dem eventuelt ligge noen dager til de er passe myke.

Dette eksemplaret er det min romkamerat Ingrid som står for. Hun er jammen flink!
Sjokolavokadokake

7 dl hvetemel
6 ss kakaopulver
1/2 ts salt
3 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
4 dl sukker
1/2 dl rapsolje
1 dl most avokado (1 og en halv liten avokado)
4 1/2 dl vann
2 ss eddik

Sett ovnen på 180 grader.

Bland alle de tørre ingrediensene, bortsett fra sukkeret. Ha alle de våte ingrediensene i en annen bolle, og bland inn sukkeret. Bland det våte og det tørre sammen, og visp til du har en jevn røre.

Ha røra i en stor springform (sånn omtrent 25–26 cm i diameter), eller to mindre (20 cm), hvis du vil ha et glasurlag i midten.

Stekes i 30–40 minutter, til den er gjennomstekt – sjekk med en prøvepinne.

Grønn glasur

100 g avokado (omtrent 1 og en halv liten)
1/2 ts vaniljesukker
200 g melis
Sitronsaft

Hvis avokadoen har brune flekker, må du passe på at du ikke tar dem med i glasuren. Ha avokado og litt sitronsaft i en bolle, og visp det sammen til en krem. Ha i vaniljesukker, og deretter melis litt etter litt, og visp det godt sammen. Smak til med mer sitronsaft.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar