lørdag 29. oktober 2011

Havrekjeks med god samvittighet

Denne gode oppskriften på havrekjeks fra søsteren min passer like godt til helg som hverdag!

Søtmoms som jeg er har jeg gjerne lyst på noe godt å spise når jeg sitter og leser, og kjeks er spesielt godt egnet til formålet. Ved noen anledninger har jeg kommet til å kjøpe havrekjeks i matbutikken, og hver gang er jeg blitt like skremt av næringsinnholdet i disse. Nei, det er nok best å bake sine egne. På denne bloggen fant jeg en oppskrift som jeg har eksperimentert litt med for å komme fram til den ultimate havrekjeksen, og resultatet ser du nedenfor. Kjeksene er virkelig gode og dessuten helt sukkerfrie! Hvis du ikke er glad i rosiner kan de byttes ut med annen tørket frukt, men det bør være noe søtt, som dadler eller svisker. For å gjøre kjeksen enda litt sunnere har jeg også byttet ut smør med rapsolje.

Senere har jeg også lyst til å prøve meg på en salt versjon av kjeksene, med hvitløk, urter, havsalt og kanskje litt sesamfrø? Oppskriften har et stort potensiale!

Havrekjeks med rosiner
15–30 kjeks

3 dl havregryn
1 dl melk
1 dl sammalt hvete, fin
1 ts bakepulver
2 ss rapsolje
1/4 ts salt
3/4 dl rosiner (65 g)
2 ts kanel
1/2 ts kardemomme

Bland havregryn og melk og la stå i omtrent 15 min. Hakk rosinene, gjerne så fint at du får en rosinmasse heller enn rosinbiter. Ha i alle ingrediensene sammen med havregryna og bland godt. Kjevle ut deigen og stikk ut kjeks med et glass eller en pepperkakeform. Dypp glasset i mel, så setter det seg ikke fast i deigen. Legg kjeksen utover en eller to bakepapirkledde stekeplater, prikk dem med en gaffel og stek ved 150 grader til de er ferdige, det tar 15–20 minutter.

Hele oppskriften koster omtrent 6 kroner, det vil si 0,2–0,4 kroner per kjeks, avhengig av hvor mange kjeks du får ut av deigen. Nyt dem som de er, eller med en skive ost og en kopp te til!

3 kommentarer:

  1. Tar du bildene selv? Wow, kjempe bra!

    ELsker bloggen! Fortsett videre!

    SvarSlett
  2. Takk! Ja, alle bildene er tatt av søsteren min eller meg hvis ikke annet er spesifisert. I dette tilfellet er det søsteren min, siden hun har skrevet innlegget :)

    SvarSlett
  3. Takk for oppskriften, som jeg brukte til havrebunn i en eplekake. Veldig god!

    SvarSlett