søndag 2. oktober 2011

Hvordan leve for 10 kroner dagen (dag 7)

Det er klart for den store finalen! De neste dagene kan nok bli litt tunge og triste når vi ikke har den daglige 10 kroners-menyen fra min storesøster å se fram til, men jeg skal prøve å følge opp så godt jeg kan. Eventuelt kan du jo lese introduksjonen, dag 1dag 2dag 3, dag 4dag 5 og dag 6 på nytt.

Det er søndag, siste dag i utfordringen og nesten på tide å skeie ut! Men bare nesten; maten skal jo fortsatt ikke koste mer enn ti kroner. Søndagsfrokost er imidlertid ikke noe å tulle med, den skal være lang og god. I dag har jeg påkostet meg både egg og nybakte scones. De billigste eggene på butikken er ikke så fryktelige dyre, men koster fortsatt 1,8 kroner stykket, så det er ikke noe man kan unne seg hver dag. Jeg er dessuten veldig skeptisk til hvordan disse eggene er produsert, og vil heller kjøpe egg fra høner som har litt bedre forhold, men akkurat for denne gangen får det gå.


Scones lager jeg etter oppskrift fra Fra boller til burritos, kokeboka vi fikk utdelt i heimkunnskapen på ungdomskolen. Av alle sconesoppskrifter jeg har prøvd er det alltid denne jeg faller tilbake til. Det er en rundstykke-scone heller enn en kake-scones, og passer derfor godt til frokost. Min variasjon av oppskriften gir en kostnad på 2,9 kroner for fire scones.

Alle middager hittil denne uka har vært vegetariske, men i dag blir det faktisk fisk! Fersk fisk er litt i dyreste laget, men fiskeboller koster bare 9 kroner for en boks og det er jo overkommelig. Da jeg var liten var det alltid stas når det var fiskeboller til middag, og det igrunnen litt stas i dag også. Jeg lager fiskeboller i form med pasta, grønnsaker og hvit saus. I den hvite sausen har jeg brukt havremelk heller enn vanlig melk, og det fungerte utmerket. Prisen på retten er 4,8 kroner.

Scones
4 stk

1 dl hvetemel
1,5 dl sammalt hvete, fin
1 ss smør
1 liten neve solsikkekjerner
1/2 ss bakepulver
1 ts sukker
1/2 ts salt
1 dl vann

Smuldre smøret i melet. Bland deretter inn resten av ingred-iensene. Deigen bør være slik at du greier å forme den, men ikke alt for fast. Trill deigen til en bolle som du legger på en bakepapir-kledd plate og presser ut til en sirkel. Skjær et kryss i leiven slik at du får fire deler. Stekes ved 250 grader i omtrent 15 minutter.

Fiskebolleform med erter og gulrot
1 porsjon

1/4 boks fiskeboller
70 g pasta
1/2 gulrot
40 g erter

1 ts smør
1 ts mel
3 dl havremelk
(eller en blanding av melk og fiskebollekraft)
muskat og fiskebuljong (pulver)
havregryn

Sett på ovnen på 200 grader. Kok pastaen i lettsalta vann. Del opp gulroten og fiskebollene i passe store biter og bland sammen med erter og kokt pasta i en ildfast form. Lag hvit saus ved å smelte smør i en kjele, røret inn mel og deretter havremelk. Jeg helte ut fiskebollekrafta, ellers skulle jeg gjerne også ha brukt litt av den i sausen. Smak til sausen med muskat og fiskebuljongpulver og hell den over i formen. Dryss litt havregryn over og stek i omtrent 20 minutter.


Oppsummering av dagen

Frokost
Scones 1,4 kr
Syltetøy 0,6 kr
Egg 1,8 kr

Lunsj
Scones 1,4 kr
Syltetøy 0,6 kr

Middag
Fiskeboller 2,3 kr
Penne 0,4 kr
Erter 0,8 kr
Gulrot 0,5 kr
Smør 0,4 kr
Havremelk 0,5 kr
Havregryn 0,1 kr

Kvelds
Frokostblanding 0,8 kr
Havremelk 0,3 kr

Totalt 10,7 kr

10,7 kroner er over 10 kroner, men jeg har tross alt litt penger til overs fra både tirsdag og onsdag. Totalt kommer hele uka på nøyaktig 70 kroner, og det var jo det som var målet mitt. Flaks! Det går altså an å leve en uke på 10 kroner dagen. Se det, Ida!

7 kommentarer:

  1. Dette syns jeg det var gøy å følge med på. Jeg syns du har vært flink til å velge nokså sunn mat og flink til å variere kosten - på tross av lite budsjett! Well done!

    SvarSlett
  2. Jeg syns bloggen din er helt fantastisk. Leser den hver eneste dag nå. Du skriver utrolig godt og har en morsom og informativ tilnærmelse til det å være student, med ett sterkt personlig preg. Gleder meg til flere tips og gode oppskrifter :)

    SvarSlett
  3. Takk for utrolig hyggelige kommentarer! Jeg vil bare poengtere at det er søsteren min som skal ha kred for mesteparten av innleggene denne uka. Nå må dere nok ta til takke med meg en stund framover. :)

    SvarSlett
  4. Det har vært så gøy å følge med igjennom uken! Gleder meg til å lese videre utover høsten med diverse tips og triks til en stakkars student :)

    SvarSlett
  5. Jeg er imponert! Hvis dette er det du disker opp med for 10 kroner dagen (tenker på hele uka nå), håper jeg noen gir deg utfordringen med 50 kroner dagen! Jeg er student, bor alene, og har ikke studielån (bare en liten deltidsjobb). Trenger mattips! Sunt og billig, maks kr 50 om dagen, men så klart også være mindre. DO IT please! ;)

    SvarSlett
  6. Femti kroner! Det blir jo rene luksusuka :) Skal ikke love noen uke med dagsmenyer a la dette med det første, men jeg har planer om å bli flinkere til å regne ut pris på alle oppskrifter, og sannsynligvis sortere dem etter pris. Det vil jo kanskje gjøre det lettere å holde matbudsjettet?

    SvarSlett
  7. Takk skal dere ha, det er gøy at så mange har fulgt med gjennom uka! Jeg må innrømme at jeg til tider ikke var helt overbevist om at det kom til å gå, men det ble lettere å finne rimelige retter etterhvert. Nå har jeg faktisk en haug med billige middagsforslag liggende som jeg ikke fikk plass til iløpet av disse syv dagene, så det kan jo hende at det dukker opp noe lignende ved en senere anledning. Kanskje 20 kroner dagen, men med fokus på sunt kosthold? Det er iallefall en tanke.

    Sortering etter pris er en god idé, Jamme. Gjør det! :)

    SvarSlett