torsdag 27. oktober 2011

Nøtteliten

Denne oppskriften er mer eller mindre basert på en fra kokeboka Var rädd om maten, som jeg fikk tilsendt fra svenske Lantmännen for en stund siden. Hele boka består av Dag 1- og Dag 2-retter, der alle Dag 2-rettene er basert på rester fra Dag 1. Smart! Den inneholder litt for mange kjøttretter etter min smak, men tanken er god, og det er jo fullt mulig å plukke opp noen tips selv om man ikke følger oppskriftene slavisk.

Jeg bestemte meg for å lage kikertkroketter med ovnsbakt flaskegresskar (eller butternut squash), men endte opp med søtpotet i stedet for sistnevnte, siden jeg ikke fant det butikken. Det ble veldig godt, det også, men det som virkelig gjorde måltidet var nøttevinaigretten. Den gav søtpotetene og krokettene akkurat den piffen og syrligheten de trengte, så selv om nøtter er ganske dyrt, vil jeg absolutt ikke anbefale å droppe det!


Kikertkrokettene ble slett ikke verst, men siden jeg synes min egen falafeloppskrift er bedre, gidder jeg ikke å legge ut noen ny oppskrift. Det er egentlig meningen at man skal lage mindre porsjon av dette, så man bare har søtpotet til overs å lage suppe av til dag to, men jeg lagde like greit vanlig porsjon kikertboller (det vil si av én boks (omtrent 300 g) kikerter) – de er uansett så greie å fryse ned.

Søtpotetene var det ikke noe hokuspokus med: Jeg skrelte og kuttet opp tre mellomstore søtpoteter i store biter, la dem utover en ildfast form, hadde litt rapsolje og salt over, og puttet den i ovnen i omtrent 30 minutter ved 225 grader.

Jeg hadde en enkel salat av tomat, agurk og avokado ved siden av, men jeg kan forestille meg at en ren bladsalat også vil passe godt.

Kikertbollene som ble til overs puttet jeg i fryseren, men søtpotetene og nøttevinaigretten som ble igjen skal bli suppe i morgen – vent og se!

Nøttevinaigrette
2 ss valnøtter
2 ss pistasjnøtter
1/2 dl olivenolje
2 ts eplecidereddik
1 ts honning
1 ts sitronsaft

Rist nøttene lett i tørr panne, før du grovhakker dem og blander med de andre ingrediensene. Sett i kjøleskapet til servering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar