lørdag 10. desember 2011

10. desember: Pose? Nei, takk, jeg har!

Hver dag i desember fram til juleaften vil søsteren min og jeg komme med tips til en hyggelig julegave du kan lage selv til en overkommelig pris. De andre lukene i Studenterhjemmets julegavekalender finner du her. Dagens tips kommer fra Kristine.

Hva med å gi bort en julegave som oppfordrer til litt mer miljøvennlige handleturer? Handlenett er både nyttig og fint, og tar ikke så mange minutter å sy. Bruk gjerne stoff fra gamle gardiner eller sengetøy; det meste fungerer. Det går også fóre nettet, men da tar det større plass i veska, så jeg foretrekker å lage det ufóra.

Hvis du ønsker en annen størrelse på nettet er det bare å skalere opp eller ned. Her er mønsteret:


1. Klipp ut to deler, aller helst med den ene kanten mot en brett (som på bildet). Overlock eller sikksakk rundt kantene.

2. Sy sammen delene i siden. Press sømmene.

3. Brett handlenettet slik at sømmen havner på midten. Sy en søm langs bunnen. Press sømmen.


4. Sy hjørnene. Med mindre du vil ha helt firkanta form på nettet bør sømmen avrundes i kantene. Hvis du ikke bruker overlockmaskin bør du også klippe av hjørnene etterpå. Press!

5. Sy sammen hanken.

6. Stryk ned en 0,5-1 cm bred kant og sy rundt. Stryk hele nettet.

Kanten er presset og klar for den siste sømmen.

I år tenker jeg å bruke handlenett til å pakke inn gaver med, og male navnet til mottakeren med stofftrykk på handlenettene!

Har vi ikke fin ovn i stua?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar