onsdag 14. desember 2011

14. desember: Kokebok

Hver dag i desember fram til juleaften vil søsteren min og jeg komme med tips til en hyggelig julegave du kan lage selv til en overkommelig pris. De andre lukene i Studenterhjemmets julegavekalender finner du her. Dagens tips kommer fra Jamme.

Det er mange måter å lage kokebok på. En måte er selvfølgelig å starte et samarbeid med en fotograf,  skrive et manus og få det antatt av et forlag, men da begynner det nok å haste litt hvis du skal bli ferdig til jul. Jeg foreslår at du heller dropper mellomleddene, gjør jobben selv og lager en personlig kokebok, full av dine beste oppskrifter, kjøkkentriks og -hemmeligheter.

Du kan for eksempel kjøpe en fin skrivebok, og føre oppskriftene pent inn med penn (men bruk gjerne en som kan viskes ut, så du slipper å klusse). Du trenger ikke å skrive ut hele boka – la det være igjen litt plass, så mottakeren kan skrive inn flere oppskrifter på egen hånd!


Alternativt kan du kjøpe en ringperm av noe slag, og skrive oppskriftene på pent papir.


Uansett bør du ha en form for register. Den boka jeg har kjøpt har registerplass på siden, i tillegg til at jeg har brukt de første sidene til register for hver kategori, der man kan føre opp oppskriftene fortløpende. Bruker du ringperm er det litt mer fleksibelt – da kan man jo omorganisere som man vil.


Vær kreativ, og illustrer boka med bilder eller tegninger av maten, deg selv, mottakeren, hunden din eller abstrakte mønstre.

Hva med å gi bort kokeboka sammen med ingrediensene til en av oppskriftene?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar