søndag 18. desember 2011

18. desember: Sjokoladetrøfler med kokos

Hver dag i desember fram til juleaften vil søsteren min og jeg komme med tips til en hyggelig julegave du kan lage selv til en overkommelig pris. De andre lukene i Studenterhjemmets julegavekalender finner du her. Dagens tips kommer fra Jamme.

Siden jeg planla å lage Kristines nøtte- og sjokoladepålegg, tok jeg en tur i butikken her om dagen for å kjøpe dadler. Ofte må jeg dra på en innvandrerbutikk for å få tak i det, men denne gangen fant jeg faktisk kjempefine, myke dadler i min lille nærbutikk, og attpåtil på tilbud! Det er daddelsesong, og den er det bare å utnytte i julegavelagingen. Jeg bestemte meg for å lage noen (nesten) sukkefrie sjokoladetrøfler, rullet i kokosmasse. 

Oppskriften er fra Superlivsstil, bortsett fra at jeg valgte å bytte ut halvparten av kakaopulveret med carob-pulver, for en mildere smak. Det går fint å bruke bare kakaopulver også – da får du en kraftigere kakaosmak. Dessuten hadde jeg ikke vaniljepulver, så jeg brukte ekte vaniljesukker. Da blir de ikke helt uten raffinert sukker, men jeg synes ikke egentlig at det er noen krise. Uansett blir de kjempegode, og mandel er tross alt en av de sunneste nøttene man kan få i seg!

Sjokoladetrøfler
med kokos
Omtrent 9 stykker

1,5 dl mandler
1,5 dl dadler
5 ss kokosolje (ikke smeltet)
2 ss kakaopulver
2 ss carob-pulver
1 ts vaniljepulver, evt. -sukker
1 klype salt

Kokosmasse

Mal mandlene ganske grovt i en kvern eller kjøkkenmaskin. Bland inn resten av ingrediensene, og kjør det til en tjukk masse. Tilsett eventuelt en ekstra daddel eller mer kokosolje hvis det blir for tjukt.


Form passe store kuler, og rull dem i kokosmasse. Putt dem i en fin pose eller eske, og sett dem i kjøleskapet helt fram til like før de skal gis bort.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar