fredag 2. desember 2011

2. desember: Hjemmelaget såpe

Hver dag i desember fram til juleaften vil søsteren min og jeg komme med tips til en hyggelig julegave du kan lage selv til en overkommelig pris. De andre lukene i Studenterhjemmets julegavekalender finner du her. Dagens tips kommer fra Kristine.

Tenk så fint med en såpe til julevasken!
Oppdatering: Ny versjon med bilder finner du på Kristines nye blogg.

Noe av tanken med denne julekalenderen er å finne forslag til hjemmelagde julegaver som kan lages på noen timer om kvelden, etter at dagens eksamenslesninger er unnagjort. Julegaveideen vi tar for oss i dag tar heller ikke så fryktelig mye tid, men hvis du aldri har laget såpe før kan du nok komme til å bruke litt mer enn en ettermiddag. Du er altså advart, men ikke la deg avskrekke!

Å lage såpe fra bunnen av er nemlig skikkelig gøy. Det er nesten magisk hvordan helt vanlig olje blir til såpe, bare ved å tilsette litt lut. For du tror vel ikke at vi lager såpe av ferdigkjøpt såpemasse? Å nei, da. Her skal det lages fra bunnen av!

Såpe blir altså til gjennom en reaksjon mellom fettsyrer og lut. Ulike oljer gir såpe med ulike egenskaper. Kokosfett, som jeg bruker her, gir en fast, hvit såpe som skummer mye. Såpe laget av kokosfett er gjerne litt hard mot huden, men det kan løses ved å bruke ekstra olje i oppskriften. Såpen jeg har oppskrift på her er 20% overfettet, det vil si at etter at all luten har reagert med fett er det fortsatt 20% olje igjen. Slik blir såpen mild og god!

Hovedingrediensen finner du på matbutikken. Kaustisk soda står ved siden av Plumbo i hylla med vaskemidler, og koster 35–40 kroner. Delfiafett finner du sammen med margarin, til omtrent 18 kr for 250 g. Noe mer enn dette trenger du strengt tatt ikke, men såpen blir jo aller best med litt duft. Til det kan du bruke eteriske oljer eller syntetiske duftoljer. Eteriske oljer fåes kjøpt på noen apoteker og helsekostbutikker, men er himla dyrt. Jeg har kjøpt mine på ebay. Andre duftoljer er heller ikke så voldsomt lett å få tak i, og typen som er laget til lys og "melt and pour"-såpe er ikke nødvendigvis så godt egnet i blanding med lut. For meg er nok ebay løsningen her også. Kanskje litt dårlig tid frem til jul, men det kan gå?

Jeg fikk ikke tatt noen skikkelige bilder av framgangsmåten, og anbefaler å ta en kikk på denne bloggen for en visuell gjennomgang. Men oppskriften; den får du her! Les igjennom det hele før du starter.

Du trenger:
Gryte i rustfritt stål
Stavmikser
Noe å røre med (ikke av tre eller aluminium)
2 glass, kopper eller skåler
Kjøkkenvekt
Oppvaskhansker og gjerne også briller


Kokossåpe
500 g delfiafett
150 g vann
73 g NaOH (kaustisk soda)
5–10 ml duftolje


Duftolje kan sløyfes. Ikke lag mindre oppskrift enn 500 g olje, da blir ikke lutmengden nøyaktig nok. 

Framgangsmåte:
Fór en passende form med bakepapir eller smør silikonformer med litt olje. Til denne oppskriften trenger du en eller flere former med et totalt volum på omtrent 7 dl.

Mål opp kaldt vann og putt i en skål eller et glass som tåler høy temperatur. Sett frem vekta og ta på verneutstyr. Mål opp NaOH, veldig nøyaktig, i en kopp. Tilsett sodaen til vannet, litt etter litt, mens du rører med noe som ikke er laget av tre eller allumunium. Det er veldig viktig at du putter kaustisk soda i vann, og ikke vann i kaustisk soda! Rør til alle NaOH-krystallene har løst seg opp. Ikke pust inn gassen som utvikler seg og ikke få lut på huden. Det kan være lurt å være ute, eller under vifta over ovnen.

Smelt kokosfettet i en kjele av rustfritt stål.

Reaksjonen mellom vann og NaOH er eksotermisk, det vil si at det utvikler seg varme. Luten vil derfor få en temperatur på 70-80 grader. Når du skal blande olje og lut er det viktig at de har omtrent samme temperatur. Dette kan du løse enten ved å varme opp oljen til samme temperatur som luten (bruk termometer!) eller vente til luten er avkjølt og blande når begge ingrediensene har romtemperatur. Jeg foretrekker det siste.

Når alt er klart heller du luten oppi olja. Så bruker du en stavmikser og mikser til blandingen blir omtrent like tykk som vaffelrøre. Forsøk å unngå å blande inn luft i røra, da kan det nemlig bli luftbobler i den ferdige såpa.

Deretter kan du tilsette duft , og så heller du hele sulamitten over i form. Såpa er fast etter omtrent et døgn i romtemperatur, og skjæres da opp i passende biter. Så må den modnes på et litt luftig sted i minst 2 uker, helst lenger, før den brukes. Før såpa har modnet inneholder den fortsatt lut, og er derfor ikke noe særlig å få på huden. Etterpå blir den derimot mild og fin!

Lykke til, og spør gjerne hvis noe er uklart!

21 kommentarer:

  1. Det høres lurt ut å vente til lutvannet er nådd romtemperatur - det hadde jeg aldri tenkt på.

    Hvilken kjede kjøpte du forresten luten i? (Mine nærbutikker har ikke det.)

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg kjøpte min på biltema :)

      Slett
    2. Vil bare påpeke at luten må være 100% kaustisk soda, og ikke 80-100% som den på Biltema. Jeg har prøvd begge deler, og det er stor forskjell på den fra Biltema og en på 100%. Den på Biltema sier heller ikke noe om hva de resterende 1-20% er.

      Slett
    3. Ah, det var jeg ikke klar over! Men den kaustiske sodaen de har i vanlige dagligvareforretninger er i alle fall bra, og hvis nærbutikken ikke har det er det sikkert ikke noe problem å få dem til å ta det inn.

      Slett
  2. Det er også smart å ikke bruke brødformer i aluminium som støpeform -- det fikk jeg erfare da jeg prøvde meg på såpelaging.

    Jeg har kjøpt lut på Kiwi, i alle fall, så det burde ikke være så vanskelig å få tak i.

    SvarSlett
  3. Ser det står her at det ikke er smart å bruke brødformer - som er av aluminium. Hva kan jeg bruke da? Tenkte å bruke bakepapir i de ...

    SvarSlett
    Svar
    1. Problemet med aluminium er at det reagerer med luten, og selv om du bruker bakepapir oppi er det litt vanskelig å forhindre at det ikke blir noen kontakt. Min såpeblanding tok helt av og vokste seg ukontrollert ut av formen, i tillegg til at formen fikk etseskader på innsiden ... Men du kan jo bruke en ildfast form i glass om du har? Eller høre om noen i din bekjentskapskrets har en silikonform å låne deg. Så vidt jeg vet skal det gå greit med de fleste andre materialer enn aluminium, altså, men jeg er ingen kjemiker.

      Slett
  4. Ok. Takk for svar. Jeg har ildfast form i glass ja :-)
    Det at du nevner ildfast form , har det noen betydning at den er ildfast? Eller det mulig å bruke andre ting i glass, hvis man har?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, andre ting i glass bør også gå fint!

      Slett
  5. Hvordan vil det være å blande inn litt glyserol(glyserin)? Har du prøvd? Vet du evt mengdeforhold?
    Det skal være mykgjørende og bra for flekkfjerning (tenker på klesvask).

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke prøvd, dessverre, så kan ikke svare på det.

      Slett
  6. Det er noe jeg ikke skjønner. Du skriver : ikke lag mindre oppskrift enn 500 g olje. Hva mener du da? Hvilken olje? Man skal bruke 5-10 ml duftolje hvis man vil? Jeg har ikke lagd såpe før , så jeg skjønner ikke alt :-)

    Også lurer jeg på om det går an å ha litt silke i det også ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Med olje menes delfiafettet.

      Det går sikkert an å tilsette litt silke til sist, men jeg vet ikke hvor stor vits det er – så vidt jeg skjønner, brukes sånne tilsetninger mest som et reklametriks :) Men ja, etter at den kjemiske prosessen er ferdig vil det sikkert gå fint å tilsette det meste, om det er tørkede blader eller annet.

      Slett
  7. Om jeg skulle tilsette fargestoff/fargepudder, hvordan gjør jeg dette, å hvilke forhold burde jeg bruke/gå etter da? Håper på svar��

    SvarSlett
  8. Endelig en enkel såpe-oppskrift på norsk! Jeg vil bruke andre oljer, som foreksempel kokosolje, kakao-smør eller mandelolje, kan jeg bare blande oljer så det er 500g og det vil funke? Takk for svar!

    SvarSlett
    Svar
    1. Each oil or butter needs different amount of NaOH to become soap. You can use soap calculator to make your own recipe. http://soapcalc.net/calc/SoapCalcWP.asp

      Slett
  9. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  10. Hva gjør man feil når massen ikke stivner etter to timer?

    SvarSlett
    Svar
    1. Anbefaler å rette spørsmålet her: https://gronnehensikter.wordpress.com/2015/02/04/hjemmelaget-sape/

      Det er den nye og oppdaterte bloggen til søsteren min, som også har skrevet innlegget over og har mye mer erfaring med såpekoking enn jeg!

      Slett
    2. Litt sent, men: Det tar ca. ett døgn før såpen stivner såpass at det går an å kutte den i biter. Deretter må såpen ligge og tørke i flere uker før den blir skikkelig hard.

      Hvis du helst skulle hatt ferdig såpe med én gang, går det an å lage den med varm prosess heller enn kald prosess. Da kokes såpemassen i et vannbad i en time eller to, til den er transparent(isj), og helles/stappes deretter oppi former. Denne såpen blir hard så snart den er avkjølt.

      Slett
    3. Tusen takk for svar. Såpemassen "stivnet" etter ett døgn i melkekartong. Skal forsøke å koke såpemassen neste gang. Lye Calculator er vanskelig å forstå synes jeg.

      Slett