onsdag 21. desember 2011

21. desember: Brente mandler

Hver dag i desember fram til juleaften vil søsteren min og jeg komme med tips til en hyggelig julegave du kan lage selv til en overkommelig pris. De andre lukene i Studenterhjemmets julegavekalender finner du her. Dagens tips kommer fra Jamme.

Disse mandlene ble faktisk bursdagsgave til en kamerat i går, men de kan vel få lov til å være med i julegavekalenderen allikevel? De er i alle fall ganske julete, med deilig smak av kanel.


Jeg vet ikke helt definisjonen på brente mandler. Disse her lages på en litt annen måte enn de fleste andre oppskrifter jeg har sett – i ovnen i stedet for i kjele – og de blir ikke blanke utenpå, men sprø, så kanskje dette egentlig ikke er brente mandler i det hele tatt. Uansett er de veldig gode, og særdeles enkle å lage. Jeg lar andre ta seg av definisjonene, og lar det stå til:

Brente mandler
med kanel

1 eggehvite
1 ts kaldt vann
9 dl mandler
1 dl hvitt sukker
1 dl brunt sukker
1 ts vaniljesukker
1 ts kanel
1 klype salt

Sett ovnen på 150 grader.

Visp eggehviten lett. Tilsett kaldt vann og visp til den hvit, men ikke stiv. Bland inn mandlene. Bland sukker, vaniljesukker, kanel og salt, og ha det sammen med mandler og eggehviter.

Spre dem utover en bakepapirkledd langpanne, og sett dem i ovnen en times tid. Rør omtrent hvert kvarter. Når de er tørre og sprø er de ferdige.

Bytt gjerne ut kanel med andre typer smakstilsetning! Hva med chili og kakao?

2 kommentarer:

  1. Jeg lagde nesten like jeg og! Bare med kakaopulver og kayennepepper i tillegg til kanel. Det ble godt.

    SvarSlett
  2. Overrasker meg ikke, tror nemlig opprinnelsen til denne oppskriften egentlig er AMERIKANSK. Og jeg vet jo hvordan du forholder deg til alt som har med Amerika å gjøre.

    SvarSlett