mandag 9. januar 2012

Safranspærer

Disse fjonge pærene serverte jeg som dessert til det som var julegavemiddag fra meg til mamma, pappa og mormor. De er smaker nydelig og ser veldig fine ut. Dessuten er de superenkle å lage – det er bare å slenge ingrediensene til sukkerlaken i en gryte og la det koke opp mens du skreller pærene.


Oppskriften kommer fra den alltid så Underbara Clara. Hun serverte den med hvit sjokolademousse – jeg brukte mørk sjokoladesaus og ferdigkjøpt vaniljeis, for enkelhets skyld.

Safran er fryktelig dyrt (i min lokale innvandrersjappe kostet det 60 kr for ett gram sist jeg sjekket), men du bruker bare en liten klype. Jeg fikk litt av moren til kjæresten min (hun er fra Iran, og storforbruker av safran). Det er mulig du kan bruke gurkemeie i stedet – det er jo først og fremst den gule fargen man er ute etter – men jeg skal ikke garantere for noe. Smaken og aromaen blir i alle fall forskjellig.

Safranspærer
med sjokoladesaus

2 dl sukker
2 dl hvitvin
8 dl vann
1 vaniljestang, splittet
1 liten klype safran, 
støtt i litt sukker
En remse sitronskall
6–8 pærer

100 g mørk sjokolade,
grovhakket
1 dl fløte

Ha sukker, hvitvin, vann, vaniljestang, safran og sitronskall i en kjele og kok opp. I mellomtiden skreller du pærene, men behold stilken på toppen. Skjær av en bit av den runde enden, sånn at de kan stå på tallerkenen.

Kok pærene i sukkerlaken til de er møre, omtrent 20–30 minutter.

For å lage sjokoladesausen varmer du opp fløten, tar den av varmen og rører inn den hakkede sjokoladen til du har en jevn saus.

Server pærene varme med is og dryss sjokoladesaus over.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar