torsdag 21. juni 2012

Restetorsdag! (og noen ord om risotto)

Risotto er en basisrett som er enkel å lage og lett å variere. Mange blir kanskje litt avskrekket fordi det skal være vin oppi (ikke bare høres det dyrt ut, det er også litt utypisk for studenter å ha vin stående), men det er ikke noe å henge seg opp i. Har du ikke vin, kan du bruke eplejuice eller eplecidereddik, og det går også strålende å bruke rosévin i stedet for hvitvin – det gjorde jeg i går. Rødvin har jeg ikke prøvd, men det skal visstnok funke fint – bare tenkt på at det sannsynligvis vil sette en litt kraftigere smak og farge på risottoen.

Men jeg skal ikke komme med noen risotto-oppskrift nå (selv om jeg sikkert kan legge ut ved en senere anledning) – det er jo restetorsdag! Konseptet (á la Kjøttfri mandag) ble introdusert av matvett.no i våres, og selv om jeg ikke nødvendigvis er så fan av å la sånne ting få én bestemt dag i uka (rester må jo spises opp før de blir for gamle, og jeg kunne ikke forestille meg å spise kjøtt seks dager i uka), så er det en veldig god påminnelse om å ta en titt i kjøleskapet og bruke opp det som begynner å bli litt slapt. Og når man har så gode rester som risotto, er det ikke noe problem – det er jo nesten restene som er best. Det egner seg nemlig ikke så godt å varme opp igjen i sin opprinnelige form, så da kan man lage risottokaker i stedet!

I utgangspunktet trenger du ikke å tilsette noe som helst: Bare ta risottorestene ut fra kjøleskapet (det er lettere å forme når de er kalde) og lag boller med våte hender. Trykk dem litt flate og stek dem i olje på middels varme, til de er gjennomvarme og har en pen skorpe. Superrask og superdigg middag! Hvis du vil kan du panere dem i for eksempel brødsmuler eller grovt mel først, men det er ikke nødvendig. Det går også an å blande inn for eksempel soltørket tomat eller (dette er så dekadent at jeg må skrive det med liten skrift) ha små biter med ost inni kakene som smelter når du steker dem. Nam.


Her i gården ble gårsdagens safranrisotto med sopp til gylne risottokaker akkompagnert av en enkel salat og spinatstuing med spinat fra egen balkong.

2 kommentarer: