tirsdag 7. august 2012

Hei igjen.

Jøsses. Dette ble en litt uplanlagt bloggpause. Håper dere har hatt en fin sommer! Dere trodde kanskje jeg hadde stukket til Australia med en eller annen finanskriserammet spanjol som jeg møtte på heisatur i Magaluf, men NEIDA. Jeg har bare vært fullt opptatt med å jobbe, reise med tog, være på festival og å omgås lamaer i Rondane:


og VIPS! så hadde det gått over en måned. Tilgi meg? Ikke? Hva hvis jeg gir dere en oppskrift på en kjempegod, veldig kjapp (og veldig sunn!) gryte med kikerter, spinat og hvitløk? Ok, da.

Denne retten kan minne litt om en hurtigversjon av den gule og grønne kikertgryta (selv om også den er relativt grei å lage) – du bør fint klare å ha den ferdig på under 15 minutter. Kombinasjonen masse hvitløk og enkel tilberedning gjør den perfekt for de dagene sommerforkjølelsen har tatt litt overhånd.

Et lite tips når det gjelder tomatpuré: Kjøp på tube i stedet for på glass! Tomatpuré på glass blir nesten alltid dårlig før jeg rekker å bruke den opp, mens den på tube har omtrent ubegrenset holdbarhet, virker det som. Jeg pleier å bruke den økologiske fra Ica.

Kikerter med spinat og hvitløk
2 små eller 1 stor porsjon

3 hvitløksfedd
1 god ts malt spisskummen
1 ts paprikapulver
200 g frossen spinat
1 ss tomatpuré
ca. 1 ss balsamicoeddik
1 boks (400 g) kikerter
1 skvett sitronsaft
Salt og pepper 

Skrell og press hvitløksfeddene. Varm olje i en gryte og stek hvitløk og krydder på middels varme i noen minutter. Ha i spinat, tomatpuré og balamicoeddik, rør til spinaten er varm. Ha i kikerter og stek videre til alt er gjennomvarmt. Smak til med sitronsaft, salt og pepper.


Det passer bra å spise gryta med litt godt brød til – selv om jeg skal innrømme at jeg spiste den slik mest fordi jeg var superslapp og ikke gadd å lage tilbehør. Dog, hvis du er enda slappere enn meg, klarer gryta seg helt fint på egenhånd (men da er det tvilsomt at den holder til mer enn ett måltid).


2 kommentarer:

  1. Godt å ha deg tilbake igjen ;-) Nå blir jeg plutselig student selv, og da er det fint med tips :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig å høre :) Studenttilværelsen er super!

      Slett